Jeśli myślałeś, że dbanie o rower to nic wielkiego, pomyśl jeszcze raz. Jest kilka drobnych szczegółów, które sprawią, że zdasz sobie spraw ze otrzymanie w czystości Twojego roweru to ważna czynność. Zobacz i posłuchaj tego, co Yanick-the-Mechanic ma do powiedzenia . Sprawdź, jak główny mechanik SCOTT-Sram dba o SCOTT Spark RC 900 Nino Schurtera. 


KROK 1 - PRZYGOTUJ STREFĘ MYCIA ROWERÓW

Po pierwsze, ważne jest, aby znaleźć dobre miejsce do czyszczenia roweru. Spróbuj znaleźć miejsce z dobrym drenażem. Korzystne jest stosowanie solidnego stojaka rowerowego tak, aby rower był stabilny. W ten sposób brud nie rozpryskuje się ponownie na rowerze. Najlepiej byłoby, gdyby w strefie mycia nie było wiatru i deszczu. Upewnij się, że pomieszczenie jest dobrze oświetlone i masz wystarczająco dużo miejsca do pracy. Jeśli uważasz, że potrzebujesz myjki ciśnieniowej, mylisz się!. Może to doprowadzić do usunięcia smaru z łożysk i uszkodzenia zawieszenia – to nie jest coś , czego chcesz!

KROK 2 - PRZYGOTUJ SWÓJ SPRZĘT

Złóż stojak na rower. Idealnie jest znaleźć taki, który obraca się o 360 stopni, co pozwala Ci stać nieruchomo podczas obracania roweru. Będziesz potrzebował wiadra oraz dwóch szczotek, jedną miękką i jedną twardą wraz z wężem podłączonym do zimnej wody i środki myjące. Mogą to być popularne środki do mycia naczyń lub specjalistyczna chemia do rowerów . Unikaj produktów do mycia samochodów ponieważ mogą zbyt intensywne.

KROK 3 - PŁUKANIE I nakałdanie szamponu

Zamontuj rower na stanowisku roboczym i przepłucz rower najpierw zimną wodą z góry na dół. Następnie napełnij wiadro ciepłą wodą. Weź miękką szczoteczkę, upewnij się, że jest czysta, bez piasku i brudu, aby nie porysować ramy. Nałóż płyn do mycia bezpośrednio na szczotkę, używając ciepłej wody. Pokryj rower pianą zaczynając od przodu z góry na dół.

KROK 4 - OPONY I UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Używając twardej szczotki i ciepłej wody, bezpośrednio nałóż płyn myjący na szczotkę, a następnie usuń brud z opony i obręczy. PRZY OKAZJI  Sprawdź, czy nie ma żadnych uszkodzeń, podarte boki opon lub ciernie wbite w oponę. Bąbelki wydostające się z opony mogą wskazywać na przebicie, którego nie zauważylibyście w inny sposób. Przejdź do układu napędowego. Usuń wszelką trawę, patyki lub inne zanieczyszczenia zatrzymane między trybami lub unieruchomione na kółkach wózka, a następnie wyszoruj je twardą szczotką i środkiem czyszczącym. Wskazówka: Nie używaj rozpuszczalników do tego zadania, jeśli twoja kaseta jest bardzo tłusta, a płyn nie jest wstanie z tym sobie poradzić zastosuj specjalny zmywacz, konieczne będzie zdemontowanie kasety dla dobrego jej oczyszczenia.

KROK 5 - PŁUKANIE I KONTROLA

Opłucz rower za pomocą węża i miękkiej szczotki od góry do dołu, sprawdzając rower pod kątem ewentualnych uszkodzeń ramy, elementów i kół. Obrócić pedały jednocześnie, umożliwiając swobodny przepływ wody przez ogniwa łańcucha.

KROK 6 - POWTÓRZ

W zależności od stopnia zabrudzenia roweru, powyższy proces może wymagać powtórzenia. Zdejmij koła na wypadek, gdyby rower był bardzo brudny. Zwróć szczególną uwagę na zagłębienia ,napęd i miejsca w których gromadzi się trudny do usunięcia brud. Jest to ważne, ponieważ brudny łańcuch powoduje dodatkowe tarcie i dużo szybsze zużycie. Pamiętaj, aby dokładnie oczyścić uszczelnienia zawieszenia, ponieważ zatrzymany tutaj piasek może szybko spowodować bardzo kosztowne naprawy. 

KROK 7 - PONOWNIE SPŁUCZ

Dokładnie spłucz rower, aby nie dopuścić do pozostawienia mydła lub innych środków . Do tego celu wbrew pozorom użycie węża i miękkiej szczotki jest lepszym rozwiązaniem niż myjki wysokociśnieniowej .Przypominam że woda pod wysokim ciśnieniem dosaje się pod uszczelniacze wypłukując smar!

KROK 8 - SUSZENIE

Zdejmij rower ze stojaka. Ustaw rower całkowicie na słońcu lub w suchym miejscu, najlepiej w ciepłym, aby umożliwić swobodny odpływ i wyschnięcie wody. Do usuwania nadmiaru wody można również użyć szmatki lub papierowego ręcznika.

KROK 9 - POLEROWANIE

Zdejmij koła i powieś rower z powrotem na stojak. Poleruj ramę za pomocą ściereczki z mikrofibry i preparatu zawierającego silikon. Tego typu zabezpieczenie powłoki lakierniczej utrudni przywieranie brudu. Tego typu zabieg jest odpowiedni na mokre i błotniste warunki. Jeżeli będziesz używać roweru na suchym terenie nie nakładaj takiej warstwy ochronnej, która bardzo łatwo przyciąga pył. Za każdym razem należy wypolerować środek za pomocą czystej szmatki, nigdy nie nakładaj preparatu bezpośrednio na ramę , zawsze spryskaj najpierw szmatkę , a następnie rozpocznij polerowanie. Unikniesz zabrudzenia elementów układu hamulcowego.

KROK 10 - PRZECHOWYWANIE

Gdy tylko rower jest suchy, bardzo ważne jest, aby na smarować łańcuch, usuwając z niego wszelki nadmiar smaru. Idealnie jest powiesić rower za przednie koło tak aby klamki hamulcowe były wyżej niż zaciski, to spowoduje, że nadmiar wody swobodnie wypłunie.