Opublikowano: 2022-08-16 17:00:00

Dangerholm Hypersonic Spark RC

Dangerholm Hypersonic Spark RC

Własnymi słowami Dangerholm przedstawia swoją najnowszą konstrukcję, zabierając nas w podróż po procesie budowy, a także zagłębiając się w specyfikacje, które sprawią, że nie tylko maniacy rowerów nabiorą wody w usta.

Szwecja, 2022. W ciągu ostatnich 10 lat byliśmy świadkami niesamowitego rozwoju rowerów górskich: napędu 1x, sztycytypu dropper, koła 29", szersze opony, dłuższa i luźniejsza geometria, większy skok i szersze kierownice to obecnie standard. Nie ma wątpliwości, że dzięki temu rowery są bardziej wydajne, szybsze i przyjemniejsze w prowadzeniu. Na zwycięskiej w Pucharze Świata rakiecie XC Nino Schurtera może jeździć szybciej i lepiej kontrolować zjazdy niż na rowerach trailowych sprzed lat.

Naturalnym skutkiem niektórych z wyżej wymienionych innowacji i ulepszeń jest jednak nieznaczny wzrost ogólnej masy roweru w porównaniu z poprzednimi czasami. Oczywiście szersze kierownice i szersze opony będą ważyć więcej niż ich węższe odpowiedniki. Mimo, że jestem zwolennikiem wagi, bo zbudowałem jedne z najlżejszych rowerów na świecie, jestem pierwszym, który powie, że waga to nie wszystko. Z przyjemnością wezmę sprawny i przyjemny nowoczesny rower nad każdym starym, ale nieco lżejszym, bez dwóch zdań.

Na szczęście dla mnie nowy Spark RC jest jednym z najlżejszych rowerów na rynku. Pomimo zwiększenia skoku, sztywności, lepszej integracji i geometrii, prawie w ogóle nie zwiększa masy w stosunku do poprzedniej generacji. Jednak podczas prawdziwego tuningu i personalizacji roweru jest oczywiście miejsce na jeszcze większe zmiany.

( Gustav Gullholm aka Dangerholm )

 

 

 

Budowa
Planem na ten rower było zbudowanie nowoczesnego roweru XC ze wszystkimi nowymi ważnymi cechami, takimi jak sprawna rama i zawieszenie, sztyca podsiodłowa typu dropper i 2,4-calowe opony, ale przy zachowaniu starej, niskiej wagi. Szybki i czuły na podjazdach, szybki i zabawny na zjazdach. W skrócie - najlepsze z dwóch światów.
Naturalnie sercem konstrukcji jest rama SCOTT Spark RC. Po spędzeniu ogromnej ilości czasu na poprzedniej generacji Spark RC wydanej w latach 2016/2017, mogę powiedzieć, że podczas gdy stary był niesamowitym rowerem, nowy 2022 Spark RC to zupełnie inna bestia. Oczywiście jest aspekt wizualny z ukrytym tylnym amortyzatorem, ale duże zmiany techniczne, takie jak 120 mm skoku i nowa geometria sprawiają, że jest to zupełnie inny rower do jazdy.

(Gustav Gullholm aka Dangerholm)

"Mój cel dla tej konstrukcji: Szybki i czuły na podjazdach, szybki i zabawny na zjazdach. W skrócie - to, co najlepsze z dwóch światów".
 

Gustav Gullholm
Dangerholm

 

 

 

 


 

 

 

Nowy projekt również bardzo mocno naciska na integrację, ze zintegrowanym amortyzatorem i nowym prowadzeniem kabli. Jedną z dobrych rzeczy w tuningu rowerów, jaki wykonuję, jest to, że rozbierasz je do gołych części budujesz je z powrotem, więc masz naprawdę dobre zrozumienie projektu i tego, jak można na nim pracować. I choć na pierwszy rzut oka nowy Spark może wyglądać na skomplikowany, praca nad nim jest łatwa.

Do ramy dołączony jest równie efektowny widelec, nowy Intend Samurai XC o skoku 120mm. Waga widelca to 1435,5g, a jeśli to nie jest wystarczająco lekkie, to istnieje również wersja Samurai CC z rurą sterową wykonaną z włókna węglowego. Jedną z rzeczy, która pozwoliła na uzyskanie tak niskiej wagi jest to, że nogi widelca są lekko pochylone w koronie, co pozwala na zastosowanie niezwykle minimalistycznego i krótkiego dropoutu. Widelec wykorzystuje standardową 3-pozycyjną manetkę amortyzatora SCOTT Twinloc kompatybilną z RockShox Charger RaceDay, ale widelc jest dość unikalny dzięki swojej odwróconej konstrukcji.

(Gustav Gullholm aka Dangerholm)

 

 

Z przodu znajduje się bardzo ciekawy komponent, prototyp korby od Garbaruka. Jest niewiarygodnie lekki, waży zaledwie 384 g na ramiona korby i trzpień. W każdym razie są po prostu piękne dzięki swojemu czystemu wzornictwu, a szczególnie w pokazanym tu surowym wykończeniu.
BB to ceramiczny Kogel z uszczelkami szosowymi, co oznacza nieco więcej konserwacji, ale jeszcze mniejsze tarcie. Kogel produkuje również system nadwymiarowych kółek do przerzutek o nazwie Kolossos. W tym rowerze zastosowano wersję wykonaną na zamówienie z surowego aluminium, śrubami z różowego tytanu i kółkami bloczkowymi Cerakote Champagne Pink. Tylna przerzutka Sram XX1 Eagle doczekała się sporego tuningu. B-knuckle została wypolerowana, usunięto osłonę kółka linek, a kilka części, takich jak równoległobok i trzymające go piny, wykonano z włókna węglowego od Hopp Carbon Parts. Efektem końcowym jest przerzutka oferująca mniejsze tarcie łańcucha, a jednocześnie lżejsza od seryjnej.

Kasety często mogą być trochę pomijane. Chociaż w większości przypadków dobrze jest mieć naprawdę duży zakres przełożeń, tutaj chciałem zoptymalizować rzeczy nieco bardziej. Dlatego jako główną kasetę zastosowałem 12-biegową kasetę Rotor z przełożeniem 11-46T. Tryb 11T oznacza nieco mniejsze tarcie niż bardziej standardowy 10T, a górny 46T oznacza ciaśniejsze stopnie przełożeń. Oczywiście mówimy tu o wielu naprawdę marginalnych zyskach, jeśli chodzi o ten układ napędowy, ale diabeł tkwi w szczegółach.

( Gustav Gullholm aka Dangerholm)

 

 

 

Przy wadze zaledwie 9,19 kg z pedałami nie jest to najlżejszy rower górski na świecie, ale powiedziałbym, że zdecydowanie spełnia moje oczekiwania dotyczące nowoczesnego, sprawnego roweru XC o niskiej wadze, rzadko spotykanej w dzisiejszych czasach. A co najważniejsze, jazda na nim sprawia ogromną przyjemność. Niesamowite jest to, jak wszechstronna jest rama Sparka, że możesz albo obniżyć wagę, jak ja to zrobiłem, albo pojechać na pełnym gazie - w każdym przypadku będzie to super zabawny rower.

Jeśli chodzi o wygląd, celem nie było zbudowanie najpiękniejszego roweru. Pomysł był bardziej podobny do tego, jak można patrzeć na samochód wyścigowy w dzikim, designerskim malowaniu. Można pokochać jego surowy i uderzający wygląd, ale jednocześnie nie chcieć go mieć w swoim codziennym samochodzie.

(Gustav Gullholm aka Dangerholm)


 

 

Gustav Gullholm aka Dangerholm
Gustav Gullholm,  lepiej znany jako Dangerholm, jest szwedzkim konstruktorem rowerów na zamówienie. W ostatnich latach doprowadził rowery do ekstremum, budując najlżejsze na świecie rowery XC oraz najlżejsze 29-calowe rowery Downhill. Nie chodzi jednak tylko o wagę, rowery muszą zawsze świetnie jeździć i wyglądać. W swoim najnowszym projekcie opartym na SCOTT, Hypersonic Spark, skupia się na tych dwóch ostatnich, próbując zbudować najszybciej jeżdżący i najładniej wyglądający rower górski XC/XCM, jaki kiedykolwiek widział świat.

 

 



Chcesz
wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego
Newslettera i otrzymuj
najnowsze informacje.


Newsletter