Opublikowano: 2023-07-31 08:36:08

Rekordowy SCOTT Lumen eRIDE od Dangerholm

DangerLumen: Najlżejszy eMTB na świecie

Dangerholm po raz kolejny przełamuje schematy, tworząc najlżejszy na świecie E-MTB - SCOTT Lumen eRIDE - jeszcze lżejszy w swoim najbardziej ambitnym jak dotąd projekcie.

Szwecja, 2023. Tym razem plan był tak prosty, jak to tylko możliwe - zbudować najlżejszy możliwy E-MTB, używając SCOTT Lumen 900 SL jako podstawy. Byłem nie tylko ciekawy, jak lekki może być, ale także miałem wizję stworzenia E-MTB, który byłby bardzo zbliżony do zwykłego roweru górskiego, ale z zabawnym doładowaniem elektrycznym.

Od razu po wyjęciu z pudełka Lumen jest niesamowicie wszechstronną ramą, zdolną do wszystkiego, od czystej jazdy XC po szlak i downcountry. Pchając konstrukcję tak daleko na terytorium XC, doszedłem do wniosku, że równie dobrze mogę kupić kilka wybranych dodatkowych komponentów do cięższej pracy na szlaku i uzyskać wymarzony rower 2 w 1.

I właśnie dlatego poniżej znajdziesz nie tylko wersję o rekordowej wadze 12,90 kg, ale także wersję trailową / down country tego samego roweru. I jeśli mogę tak powiedzieć, przy wadze około 14 kg może to być równie imponujące, biorąc pod uwagę rodzaj jazdy, z jaką może sobie poradzić.


 

 

Rama
Dla tych, którzy nie są zaznajomieni z serią SCOTT Lumen eRIDE, jest to zasadniczo e-rowerowa wersja SCOTT Spark. Oprócz zwiększonego skoku tylnego zawieszenia ze 120 mm do 130 mm i nieco innego kształtu, aby pomieścić jednostkę napędową TQ i system akumulatorów, ma wspólną geometrię i wiele funkcji. Najbardziej oczywisty jest w pełni zintegrowany tylny amortyzator, ale widać też na przykład łatwo regulowane szalki  do zmiany kąta nachylenia główki.

Imponujące jest to, że objętość ramy jest tylko o 17% większa niż w Spark, a sama ta liczba mówi, że jest to bardzo dyskretnie wyglądający e-rower. W prawdziwym stylu SCOTT jest również bardzo lekki. Pozbawiony farby (która ważyła około 150 g) waży zaledwie 2072 g wraz z osprzętem.

Jeśli chodzi o samo usuwanie farby, wolę wykonywać większość pracy za pomocą noża, gdy celem końcowym jest surowa powierzchnia z włókna węglowego. Brzmi to bardzo brutalnie, ale jest to bardzo bezpieczna metoda. Nie jest szybsza niż szlifowanie, ale pozwala mi usunąć cały podkład i ewentualny wypełniacz przy minimalnym wpływie na włókno węglowe. W rzeczywistości, ponieważ jestem tak ostrożny, nadal można zobaczyć ślady zadrapań po szlifowaniu wykonanym w fabryce, gdy rama wychodzi z formy.

(Słowa Gustav Gullholm aka Dangerholm. )

 

 

Jednostka napędowa
Teraz naprawdę dochodzimy do serca roweru - jednostki napędowej TQ HPR50.

TQ HPR50 jest już jednym z najbardziej kompaktowych i lekkich systemów napędowych na rynku. Jak więc ulepszyć to, co już jest świetne? Tutaj wkroczył zespół TQ, z niewielką pomocą CeramicSpeed i METI.

Przede wszystkim rower został wyposażony w lżejszy niż standardowy kabel główny. Następnie rozpoczęło się naprawdę zaawansowane strojenie.

TQ postanowiło stworzyć jedyną w swoim rodzaju obudowę z włókna węglowego dla wewnętrznego akumulatora, wraz z odpowiednim ekranowaniem itp. Rezultatem jest bateria, która zachowuje pojemność 360 Wh, ale waży 206 g mniej. Dodatkowo, wygląda ona absolutnie pięknie - aż wstyd chować ją w ramie!

Jednostka napędowa HPR50 również doczekała się prototypowego tuningu, a wszystkie łożyska zostały zastąpione łożyskami CeramicSpeed, unikalnymi dla tego projektu. Nie tylko nieznacznie pomaga to w wydajności i sprawia, że rower jest jeszcze bardziej podobny do zwykłego roweru, ale także pozwala zaoszczędzić aż 40 g.

Wreszcie, włoski ekspert od tytanu METI wyprodukował niestandardowe wydrążone tytanowe śruby mocujące. Są one prawie o połowę lżejsze niż standardowe śruby stalowe - 32 g w porównaniu do 63 g.

Podsumowując, dostrojony system TQ HPR50 w tym rowerze waży 3783 g, z dodatkowymi 26 g masy manetki.

 

 

Układ napędowy i zmiana przełożeń
Kolejnym obszarem, w którym wiedziałem, że można zaoszczędzić na wadze, był układ napędowy. Na początku zdecydowałem się na 11-biegowy napęd. Doprowadziło mnie to do opracowania bardzo unikalnej i dość eksperymentalnej konfiguracji przerzutek. Zasadniczo są to dwie różne przerzutki połączone w jedną. Główną bazą jest 12-biegowa przerzutka SRAM RED AXS XPLR. Ale jak sprawić, by była 11-biegowa?

Rozwiązaniem okazało się użycie "p-knuckle", czyli czarnej kompozytowej części mieszczącej elektronikę i układ sprzęgła, ze zaktualizowanej 11-biegowej przerzutki szosowej SRAM RED eTap. Przerzutka ta przeszła gruntowną modernizację kilka lat temu i ma teraz te same wymiary zewnętrzne i system sprzęgła Orbital Clutch, co 12-biegowa przerzutka XPLR. Ale to elementy wewnętrzne sprawiają, że jest to 11-biegowa przerzutka.

Więc po prostu (ech...) rozebrałem obie przerzutki i stworzyłem z nich jedną unikalną 11-biegową przerzutkę o szerokim zakresie, która będzie używana w tym rowerze. W trakcie tego procesu nadałem jej szczotkowany wygląd.

Zawieszenie
Wewnątrz ramy znajduje się zdalnie sterowany 3-pozycyjny tylny amortyzator RockShox NUDE 5 RLC3 od SCOTT Spark RC, którym zastąpiłem standardowy amortyzator Fox ze względu na jego nieco niższą wagę. Fox ma większą komorę powietrzną i jest bardziej zorientowany na szlaki, co czyni go logicznym wyborem dla standardowego Lumena, ale RockShox nadal jest świetnie działającym amortyzatorem. Oszczędność blisko 40 g miała sens w przypadku tego specjalnego projektu.

Z przodu znajduje się widelec Intend Samurai TR 130 mm. Przy wadze 1537 g jest to, o ile mi wiadomo, najlżejszy widelec 130 mm dostępny obecnie na rynku.

 

 

Hamulce
Najlżejszy na świecie rower elektryczny potrzebuje oczywiście najlżejszych na świecie hamulców, którymi są Trickstuff Piccola Carbon. Ale najlepsze w nich jest to, że oprócz niesamowicie płynnego i przyjemnego wyczucia dźwigni, są to również jedne z najmocniejszych dostępnych hamulców 2-tłoczkowych.

Najniższa waga przy zachowaniu najwyższej wydajności to rzadki wyczyn, a dodatkowo w pełni obrobiona konstrukcja jest również bardzo piękna. Jednym z interesujących szczegółów jest przedni zacisk C22 Flat Mount, możliwy do zastosowania w MTB dzięki widelcowi Intend. Zapewnia bardzo czysty wygląd i jest nieco lżejszy.

Koła
Ważące zaledwie 945 g koła Pi Rope z obręczami Duke i piastami Nonplus nie są zwykłymi kołami do rowerów elektrycznych. Pi Rope nie buduje swoich kół z konwencjonalnymi stalowymi szprychami, ale jako system ze szprychami z lin z włókien syntetycznych. Trzymanie jednej z tych szprych w dłoni jest całkowicie surrealistyczne, ponieważ są one jak każdy super lekki sznurek i dosłownie można zawiązać węzeł za pomocą jednej z nich.

Piasty to kolejna niemiecka kreacja, od dość nowej marki o nazwie Nonplus. Są to nie tylko jedne z najlżejszych piast na rynku w ogóle, ale ich unikalny mechanizm wolnego koła z systemem zapadkowym o znacznie większej niż zwykle powierzchni styku sprawia, że są najlżejsze, jakie można uzyskać w rowerze elektrycznym. Uzupełnieniem kół są obręcze DUKE Lucky Jack SLS4 Ultra 28. Jest to czwarta lekka generacja obręczy XC francuskiej marki, a Ultra oznacza, że jest to najlżejsza oferowana wersja.

 

 

 

 

 

 

"Podsumowując, mój SCOTT Lumen eRIDE 900 SL okazał się spełnieniem marzeń. Podobnie jak model standardowy, ale ta kompilacja bierze coś już świetnego i przenosi go na wyższy poziom."


Gustav Gullholm
aka. Dangerholm

 

 

 

 

 


 

Misja zakończona
Ostatecznie ta konstrukcja przekroczyła moje i tak już wysokie oczekiwania, zarówno pod względem osiągniętej masy, jak i tego, jak niesamowicie przyjemny jest ten rower.
Czuje się tak bardzo jak zwykły rower i ośmielę się powiedzieć, że wielu miałoby trudności, jeśli nie niemożliwe, aby powiedzieć, że jest to rower elektryczny podczas jazdy bez wspomagania. Była to również koncepcja, którą naprawdę chciałem przeforsować w tej konstrukcji, aby być może nieco zmienić postrzeganie rowerów elektrycznych przez ludzi. Że rower elektryczny nie musi być "niezdatny do jazdy", jeśli wyczerpie się bateria, a podczas jazdy można zdecydować się na włączenie wspomagania, kiedy ma się na to ochotę.


 

 

Dangerholm SCOTT Lumen eRIDE 900 SL Spec
 
Rama: SCOTT Lumen 900 SL, Large
Widelec: Intend Samurai TR 130mm
Damper: RockShox NUDE 5 RLC3
Stery: Syncros + CeramicSpeed SLT + Extralite UltraBottom
Kapsel: RadoxX Dangerholm Signature
Podkładki: Extralite UltraStar 4
Kierownica: Darimo Epsilon 70mm x 740mm -12 degrees
Gripy: ExtraLite HzperGrips
Siodło: MCFK Saddle 130mm
Sztyca: YEP Podio 80mm
Zacisk: Darimo SUB4
Droper : YEP JoyStick
Korba: e*thirteen e*spec Race Carbon 170mm
Zębatki: Garbaruk 34T custom made for TQ HPR50
Pedały: Crankbothers Eggbeater 11 Ti
Łańcuch: PYC SL
Kaseta: Sixwheel 10-44T 11-speed
Tylna przerzutka: SRAM RED XPLR Special with CeramicSpeed OSPW
Manetka: Zirbel Twister WE03 + SRAM BlipBox
Przewody: Jagwire 3mm housing
Hamulce: Trickstuff Piccola Carbon
Tarcze hamulcowe: Carbon-Ti X-Rotor SteelCarbon 2 180mm
Śruby do tarczy: Carbon-Ti titanium bolts
Dodatki do hamulców: Extralite rear, Intend front
Koła: PI ROPE Light + Nonplus + DUKE Lucky Jack SLS4 Ultra 28
Taśma obręczy: OrangeSeal
Zawory: No name
Opony: Kenda Rush Pro TR 2,4"
Uszczelniacz do kół: Syncros Eco Sealant (Optional RevoLoop Ultra tubes)
Koszyk na bidon: CarbonWorks
Jednostka napędowa: TQ HPR50 custom with METI titanum bolts + CeramicSpeed
Waga: 12.90kg

 


 

 

Wersja Trailowa
Jak wspomniałem wcześniej, zdecydowałem się również zbudować bardziej wydajną i zorientowaną na zabawę wersję roweru na szlaki lub zjazdu. Podczas gdy szalenie lekka specyfikacja XC z pewnością sprawia wrażenie rakiety, sensowne jest wybranie bardziej wszechstronnej konstrukcji roweru elektrycznego. Ale oczywiście celem nadal było ograniczenie masy do minimum, a rezultatem jest rower trailowy o masie 13,94-14,04 kg (w zależności od konfiguracji opon).


 

 

Dangerholm SCOTT Lumen eRIDE 900 SL Trail Version Spec
 
Rama : SCOTT Lumen 900 SL, Large
Widelec: Intend Samurai TR 130mm
Damper: RockShox NUDE 5 RLC3
Stery: Syncros + CeramicSpeed SLT + Extralite UltraBottom
Kapsel: RadoxX Dangerholm Signature
Podkładki: Extralite UltraStar 4
Kierwonica: MCKF 10mm Riser 760mm Extralite HyperStem 60mm
Gripy: ExtraLite HzperGrips
Siodło: MCFK Saddle 130mm
Sztyca: Fox Transfer SL 150
Zacisk: Darimo SUB4
Manetka dropera: YEP JoyStick
Korba: e*thirteen e*spec Race Carbon 170mm
Zębatka: Garbaruk 34T custom made for TQ HPR50
Pedały: Expedo Baldwin
Łańcuch: PYC SL
Kaseta: SRAM XX1 10-42T 11-speed
Tylna przerzutka: SRAM RED XPLR Special with CeramicSpeed OSPW
Manetka: Zirbel Twister WE03 + SRAM BlipBox
Przewody: Jagwire 3mm housing
Hamulce: Trickstuff Piccola Carbon
Tarcze hamulcowe: Carbon-Ti X-Rotor SteelCarbon 2 180mm
Śruby do tarczy: Carbon-Ti titanium bolts
Dodatki do hamulców: Extralite rear, Intend front
Koła:Syncros Silverton SL 30mm
Zawory: No name
Opony: Schwalbe Wicked Will 2,4" (Optional Kenda Karma 2 SCT 2,4")
Uszczelniacz: Syncros Eco Sealant
Koszyk na bidon CarbonWorks
Jednostka napędowa: TQ HPR50 custom with METI titanum bolts + CeramicSpeed
Waga: 14.04kg

 

 

 



Chcesz
wiedzieć więcej?

Zapisz się do naszego
Newslettera i otrzymuj
najnowsze informacje.


Newsletter